شناسه : ۲۹۹ ۳۶۹۴ بازدید ۰ پسند ۰ دیدگاه علاقه مندم چــاپ برگه ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ | ۲۱:۳۹:۳۶ پنج ادله مهم که بیان میکندعلی دایی تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی را داراست گنج ناتمام علی علی دایی تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی را در جامعه به صورت واقعی نه بحث و گفتگو بلکه جاری و ساری میسازد و حتی به جامعه شناسان یادآور می شود که تفسیر جامعه کافی نیست باید به تغییر آن بپردازند. همچنانکه علی دایی در مقابل تمامی این ناملایمات میایستد و با سرمایه اجتماعی شکل داده درسی از سرمایه اجتماعی به جامعه ارائه میکند در واقع علی دایی خود سرمایه اجتماعی را میسازد . سی روز آنلاین/ حسین بشیری گیوی: اولين منبع سرمايه اجتماعی بحث «درونسازی ارزشها» میباشد كه در قالب ويژگي اخلاقی، از طريق جامعهپذيری اصول ارزشی آموخته میشود.علی دایی در زمان بحران و زلزله با مشارکت فعال از اولین منبع سرمایه اجتماعی که همان پایبندی به اصول انسانی برای کمک به هم نوع است پا پیش میگذارد و در یک حرکت انسانی برای زلزلهزدگان کرمانشاهی با مشارکت شهروندان خانه برای اولین نیاز انسان ساماندهی می کند. 2 منبع دوم سرمايه اجتماعی، در كارهای زيمل مشاهده میشود آنجا كه به «پويايی رابطه گروهی» اشاره دارد و توسط نظريههای مبادله شرح و بسط داده شده است. به گونهای كه زندگـی اجتمـاعی به عنوان يك مجموعه وسيعی از مبادلات اوليه علايق و خواستهها، اطلاعات، مقبوليت و ساير ارزشهايی است كه ارائه و گفته میشود. سرمايه اجتماعی از اين معاملات متقابل ظهور و بروز میيابد و شامل انباشت رسيدها بر اساس رفتار و كردارهای خوب با ديگران است كه توسط هنجار متقابل باعث برگشت، ميگردد. اينجا در تقابل با نوع اول، افراد بر اساس اخلاقيات بالای گروهی با يكديگر تعامل ندارند بلكه به جهت رسيدن به منافع و اهداف خود با يكديگر رفتار میكنند. تفاوت رفتار در اينجا بر خلاف رفتار مبتنی بر بازار اين است كه تشابه سرمايه اجتماعی با سرمايه پولي هيچجا در تحليل مبادلات زندگی گروهی به اين نزديكی نشده است. در اینگونه از مبادلات به زعم زیمل به یک ایمان اجتماعی می رسند. دومین منبع سرمایه اجتماعی در حرکت نمادین علی دایی دیده می شود در طول سالیان سال که علی دایی با شهروندان تعاملات سازنده در ابعاد مختلف زندگی ورزشی و اجتماعی داشته از این منبع عظیم اجتماعی به نفع زلزله زدگان استفاده می کند تا زلزله زدگان به یک گروه فراموش شده تبدیل نشوند علی دایی به واقع به ایمان اجتماعی رسیده و این ایمان اجتماعی را در زندگی اجتماعی جاری و ساری می سازد. 3 منبع سوم سرمايه اجتماعـی، «همبستـگی منسجم» است كه به وضعيتی اشاره دارد كه در آن بروز رفتار مبتنی بر اصول رويكرد گروهی بوده و نسبت به هرگونه ارزش درونیشده كاملاً متفاوت میباشد. بهترين مثال كلاسيك از اين بحث در كارهای ماركـس در ظهـور «آگاهی طبقاتی» به چشم میخورد و بصيرت كارگران در شكل يك طبقه برای خود دیده می شود. در صورتی میتوانیم این پدیده را در جامعه عملیاتی نماییم که شهروندان به این باور برسند که همبستگی منسجم دلیل اصلی برای رسیدن به یک زندگی بهتر برای آنهاست. علی دایی در حرکت منحصربه فرد خود همبستگی منسجم و تاثیرگذار را با گزارشهای صریحی که از سرمایه اقتصادی به دست آورده را به نمایش میگذارد. علی دایی الگویی برای بنیادها و خیریه هاست که با این الگو میتوان همبستگی منسجم را در جامعه نهادینه کنند. 4 منبع چهارم سرمايه اجتماعی، «اعتماد ناشی از ضمانت اجرا» میباشد كه در كارهای وبر ديده میشود آنجا كه از بحث عقلانيت صوری و ذاتی در معاملات بازار بحث میكند. عقلانيت صوری، به معاملات بر اساس هنجارهای جهانی و مبادلات آزاد و باز اشاره دارد در حالی كه عقلانيت ذاتی، به تعهدات خاص در انحصارات يا شبه انحصارات گروه خاص، برمیگردد. نكته قابل توجه اين است كـه اعضاء گروه از خواستههای فردی خود به دليل انتظارات جمـعی چشـمپوشی میكنند يعني مطلوبيت خود را در ازاء سرمايه اجتماعی از عضويت گروهی كنار میگذارند. سرمايه اجتماعی از طريق اطلاعـات اعضاء از انتظارات گروهی توليد ميشود، به هر حـال عامـل انگيزهبخش در اين شرايط يقينهای ارزشی منبع اول نيست بلكه انتظار نسبت به كسب مطلوبيتهای ناشــی از موقعيت شايسته در يك اجتماع خاص باعث انجام فعاليتها میگردد همانند: مبادلات مبتنی بر معامله متقابل، رويكرد اصلی در اينجا مبتنی بر مطلوبيت میباشد، با اين تفاوت كه رفتار كنشگر در رابطه با يكديگر خاص نيست بلكه رفتار در ارتباط با يك مجموعه از شبكههاي اجتماعي جامعه كلي شكل ميگيرد. علی دایی در یک معامله انسانی با تمامی افراد جامعه شبکه سرمایه اجتماعی را سازمان داده در واقع شهروندانی که مشارکت داشته تا زلزله زدگان از آسیب مصون بمانند تا اولین نیاز زندگی یعنی سرپناه داشته باشند به مطلوبیت ارزشی می رسند و این مطلوبیت ارزشی سرآغاز شکل گیری جامعه انسانی است. 5 پنجمين منبع سرمايه اجتماعی، در كارهای تونيس در تفكيك دوگانه «گمیل شافت و گزل شافت» ديده میشود به گونهای كه گمیل شافت خونی «طايفهای ـ عشيرهای» كه دلالت بر وحدت هستی جسمانی دارد به صورت گمیل شافت متمايز محلي «زمين مشترك» درآيد كه مبتنی بر سكناي مشترك است درست به همانگونه كه گمیل شافت ذهنی «امور مقدس» مبين قربت و اشتراك ذهنی است. ضمن اين كه هر سه نوع گمیل شافت در فضا و زمان با يكديگر از نزديك روابط متداخل دارند. خميرمايه گمیل شافت مشاركتی تام و تمام و بیچون و چرا با ديگران است و پيوستگی و تعلق و اراده ذاتی مبتنی بر وحدت وسيله و هدف آن را به پيش میبرد و در برابر گزل شافت قرار میدهد كه مبتنی بر مبادله و قراردادهاست و اراده اختياری مبنی بر جدايی وسيله و هدف بر آن حاكم است.علی دایی به همه اقوام و گروه ها می گوید که همه اقوام ایرانی هستند حتی علی دایی ترک پیشتاز کمک برای کردهاست در واقع علی دایی به افرادی که هنوز در گمیل شافت گیر کرده اند پیام می دهد که در گزل شافت هم می توان با قرارداد اجتماعی و وفای عهد به قرارداد انسانی به فضای مشترک رسید و در آن زندگی کرد. در هر روی علی دایی تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی را در جامعه به صورت واقعی نه بحث و گفتگو بلکه جاری و ساری میسازد و حتی به جامعه شناسان یادآور می شود که تفسیر جامعه کافی نیست باید به تغییر آن بپردازند. همچنانکه علی دایی در مقابل تمامی این ناملایمات میایستد و با سرمایه اجتماعی شکل داده درسی از سرمایه اجتماعی به جامعه ارائه میکند در واقع علی دایی خود سرمایه اجتماعی را میسازد . /در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانتدار منبع انتشارباشیم/ برچسبها : علی دائی سرمایه اجتماعی فوتبال اردبیل سی روز آنلاین حسین بشیری گیوی اشتراک گذاری لینک کوتاه اشتراک در شبکه های مجازی