Menu Close Menu
علی صفرنژاد – معمار و شهرساز

کاربرد رنگ در شهر

کاربرد رنگ در شهر

طراحان شهری رنگ را در محیط متفاوت از نقاشان بکار می برند ، در حالی که اصول هارمونی رنگ یکی است ولی آنها در زمینه ای کار می کنند که کیفیت نور از شهر به شهر ، فصل به فصل و صبح تا شب در حال تغییر می باشد. نقاش تلاش می کند در استودیوی خود رنگ ها را ترکیب کند و نتیجه کارش در گالری با نورپردازی مشخصی به نمایش در می آید

طراحان شهری رنگ را در محیط متفاوت از نقاشان بکار می برند ، در حالی که اصول هارمونی رنگ یکی است ولی آنها در زمینه ای کار می کنند که کیفیت نور از شهر به شهر ، فصل به فصل و صبح تا شب در حال تغییر می باشد. نقاش تلاش می کند در استودیوی خود رنگ ها را ترکیب کند و نتیجه کارش در گالری با نورپردازی مشخصی به نمایش در می آید .بنابراین ، می تواند نظم تئوری را به راحتی دنبال کند.این در حالی است که طراح شهری با فاکتورهای دیگری در توسعه شهر سر و کار دارد که هر کدام قصد خود را دنبال می کنند.و بر بومی کار میکند که سه بعدی است یا مقیاسی وسیع و با روند ثابت رشد و تباهی.بنابراین ، تئوری رنگ برای شهر باید در این زمینه ای بزرکتر دیده شده و در نتیجه برای دکوراسیون شهرها خلق هارمونی جدیدی همراه گردد که ممکن است اصلاً در تئوری های بیان شده وجود نداشته باشد.در هر شهری بسته به اقلیم ، مصالح بومی ، فناوری و منابع تأمین مصالح و سلیقه و فرهنگ افراد ، رنگ شهرها که شامل نمای ساختمان ها و اجزای آن ، کف سازی و بام بناها ، مبلمان شهری و عناصر طبیعی می باشد به رنگ های خاصی محدود می شود که به نوعی شناسنامه رنگی آن شهر به شمار می آید چهار مقیاس متفاوت وجود دارد که طرح رنگی شهر بر اساس آن دیده شود.

- مقیاس شهر یا محله

- مقیاس خیابان یا میدان که رنگ می تواند شخصیت و یا حال و هوای متفاوتی را در گوشه ها و یا در امتداد نماهای مقابل ساختمان ها ایجاد کند.

- مقیاس بناهای منفرد ( ساختمان های خاص )

- مقیاس جزئیات ( پنجره ها ، تزئینات ، مبلمان شهری و ... )

علاوه بر این رنگ در خیابان ها و نمای ساختمان ها می تواند از چهار طریق دیده شود که شامل :

-کنار یا پهلو

-از مقابل

-از بالا

-زیر و همچنین در هر شرایط رنگ های یکسان ، در سایه و تن های متفاوتی به دیده آیند.

ژان فیلیپ لانکو یکی از افرادی است که برای حل مشکلات رنگی محیط تحقیقات گسترده ای انجام داد. روشی که او برای بررسی خصوصیات رنگی محیط پیشنهاد می کند به شرح ذیل است:

- تجزیه و تحلیل رنگ های اصلی ناحیه یا محل ( طبیعت گیاهان ف خاک و نظایر آن ).

- تعیین رابطه کمی و کیفی رنگ در عناصر مختلف شهری و معماری.

- مرحله آخر ارائه جدول طیف رنگی است که وفادارانه کیفیت های دقیق رنگی هر محل را معرفی می کند که با استفاده از آنها در عناصر سازنده فضای شهری می توان به ترکیبات مختلف دست یافت.

هر نقشه رنگی شامل دو سیستم از پرده های رنگی است که دو پالت رنگی اصلی محصول نهایی این کار است.

اول : سیستم رنگ های هارمونیک برای لکه های بزرگ و سطوح معماری بزرگ.

دوم:سیستم گسترده تر که طیف وسیع تری از نمونه های طبیعی و معماری را در بر می گیرد.مانند گل ها یا عناصر متحرک که به عنوان عناصر ثانوی در محیط شهری و بناها مورد استفاده قرار می گیرد.

   

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران