Menu Close Menu
اهمیت پارکینگ خودروهای سنگین

مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری خوردهای سنگین را به پارکینگ اختصاصی هدایت می‌کند

  مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری خوردهای سنگین را به پارکینگ اختصاصی هدایت می‌کند

مشکل پارک خودروهای سنگین در معابر اردبیل، معضل جدیدی نیست. تقریبا از همان روزی که اولین خودروی سنگین در اوایل صده جاری به اردبیل آمد، این کهنه مشکل همچنان پابرجاست و پارک کامیون‌ها و تریلی‌ها در گوشه کنارهای محلات اردبیل، به یک رویه میان مالکان و رانندگان این خودروها تبدیل شده است.

سی روز آنلاین/ صادق دادجو:
مشکل پارک خودروهای سنگین در معابر اردبیل، معضل جدیدی نیست. تقریبا از همان روزی که اولین خودروی سنگین در اوایل صده جاری به اردبیل آمد، این کهنه مشکل همچنان پابرجاست و پارک کامیون‌ها و تریلی‌ها در گوشه کنارهای محلات اردبیل، به یک رویه میان مالکان و رانندگان این خودروها تبدیل شده است.

استان اردبیل حدود هفت هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری، اتوبوس و مینی بوس دارد، که بنا به آمار حجم غالب آنها در اردبیل متمرکز است؛ به طوری که حدود چهار هزار نفر راننده به خاطر پارک خوردوهایشان در معابرشهری، عنوان متخلف را به خود گرفته اند. از طرفی میانگین عمر ناوگان باری و سنگین استان برای اتوبوس ها  بیش از 10 سال و برای خودروهای باری بیش از 18 سال است و این روایت از آن کهنگی آنها و معضلات ماشین های کهنه دارد. به همین آمار ترافیک سنگین ناشی از ازدحام این خودروها، آلودگی صوتی و زیست محیطی آنها و تخریب آسفالت شهری را هم اضافه کنیم، پکیج معضلات تردد این خودروهای بیابانی در داخل محدوده شهری کامل تر هم می شود.

اردبیل در مسیر تبدیل به یک کلان شهر قرار دارد. از طرفی مردم در حال تغییر ذائقه زندگی شهری خود هستند و شاید برای کسی جز مالکان و رانندگان آنها خوشایند نباشد. اما چاره کار کجاست و چه کسی باید آستین را برای حل این معضل بالا بزند؟ رییس اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل عمده ترین دلیل مانع  دربرخورد ریشه ای با معضل پارک خوردوهای سنگین در سنوات قبل را بخاطر نبود پارکینگ اختصاصی می داند. محمد باقر حاجیلر معتقد است که معدود پارکینگ های موجود در مقایسه با تعداد خودروها ظرفیت بسیار محدودی دارند که به گفته وی با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکانی برای هدایت و انتقال ماشین‌آلات سنگین آماده شده است.

 پارکینگ جدید در سه راهی کورائیم و در مسیر جاده اردبیل به خلخال قرار دارد. زمینی با مساحت 12 هکتار که در فاز اول شش هکتار آن برای بهره برداری آماده شده، و به نظر می‌رسد که بتواند فضای مورد نیاز برای پراک خودروهای سنگین را تامین کند. احداث این پارکینگ درجلسات «مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری» حاصل شده است. این مدیریت در شهرداری اردبیل با همکاری و مساعدت 17 دستگاه اجرایی استان از اواخر سال 91 شروع به کار کرده که مباحثی همچون ساخت و سازهای بی رویه شهری، مسائل بهداشتی، اجتماعی، ترافیکی و مواردی از این دست را مورد بررسی قرار و تصمیم سازی قرار می دهد.

کهنه مشکل پارک خودروهای سنگین در داخل محدوده شهری هم بیش از همه شهرداری را از خرابی آسفالت گرفته تا ترافیک و معضلات زیست محیطی به دردسر می اندازد. برابر قانون، ورود وسایط نقلیه سنگین به شهر ممنوع است و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای عبور و مرور شهروندان، بار ترافیکی شهر را نیز افزایش می‌دهد. 

به گفته شهردار اردبیل؛ مواردی نظیر آلودگی صوتی، تخریب آسفالت، گره های ترافیکی، آسیب رساندن به سیمای عمومی شهر از جمله معضلات ناشی از توقف و عبور ماشین آلات سنگین در محدوده شهری است. حمید لطف اللهیان با اشاره به احداث پارکینگ اختصاصی برای خودروهای سنگین می گوید: پس از تکمیل این پارکینگ اختصاصی، تمام کامیون های سنگین در سطح شهر توسط پلیس راهور به این مکان انتقال می یابد؛ تا شاهد شهری زیبا و بدون هرگونه آلودگی زیستی و صوتی باشیم. شهردار اردبیل می گوید: سازمان اتوبوسرانی امکانات لازم برای تسهیل رفت و آمد رانندگان به این پارکینگ را فراهم می کند و در این راستا راه اندازی مسیر اتوبوس خط واحد تا محل پارکینگ خودروهای سنگین در ابتدای جاده کوارائیم را دایر خواهیم کرد.

حال پارکینگ آماده بهره برداری است و به نظر می رسد که جایی برای اما و اگرهای رانندگان تریلی ها و کامیون ها نمانده است. اینبار نوبت آنهاست تا خودروها را در پارکینگ و در محیط اختصاصی اش پارک کنند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران