print logo

عباسعلی پورمحمد

 

با توجه به سردسیر بودن شهر اردبیل و وجود عامل برف و یخبندان در فصل زمستان در شهر اردبیل همواره بعد از فصل زمستان و شروع فصل بهار شاهد خرابی آسفالت معابر و ایجاد چاله و متعاقب آن اجرای عملیات لکه گیری و چاله پرکنی در معابر سطح شهر هستیم . جهت جلوگیری از این مشکل که باعث ایجاد هزینه به شهرداری گردیده و در صورت عدم مرتفع نمودن مشکل باعث ایجاد مشکل در تردد خودروها و آسیب به خودروها می گردد به بررسی آن و نحوه مرتفع نمودن آن می پردازیم.

     بطور خاص علل بوجود آمدن خرابی در آسفالت و ایجاد چاله بعد از فصل سرما و یخبندان بشرح ذیل خلاصه می گردد:

1 – بالا بودن میزان رطوبت مصالح زیر آسفالت در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار و در نتیجه کاهش مقاومت مصالح زیر آسفالت

2 – کافی نبودن مقدار قیر مصرفی در مخلوط آسفالتی

3 – عدم استفاده از قیر مناسب با توجه به شرایط جوی موجود

4 – مصرف خیلی زیاد یا خیلی کم مصالح ریزدانه در مخلوط آسفالتی

5 – عدم وجود سیستم زهکشی مناسب در سطح روسازی

     هر یک از عوامل فوق الذکر بصورت موضعی در برخی نقاط سطح روسازی آسفالتی باعث بروز ترک در آسفالت گردیده و باعث نشت آب به زیر آسفالت می گردد که این موضوع باعث افزایش رطوبت مصالح روسازی زیر آسفالت گردیده و متعاقب آن با کاهش دما در هوای سرد و یخبندان مصالح مذکور و آسفالت می گردد. سپس با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا و رفع یخ زدگی مصالح زیر آسفالت که قبلا متورم گردیده بود از تراکم و مقاومت مصالح کاسته شده و با قرار گرفتن خودرو روی آن در اثر تردد دچار نشست و خرابی روسازی و آسفالت گردیده و با توجه به موضعی بودن این مسئله خرابی در برخی نقاط بصورت چاله اتفاق می افتد . البته ممکن است ایجاد خرابی بصورت کلی هم اتفاق بیفتد.

     با توجه به موارد فوق الذکر جهت حل این مشکل استفاده از طرح اختلاط مناسب  با مقدار و نوع قیر مناسب و مقدار مصالح ریزدانه مناسب با شریط جوی و دقت در اجرای شیب طولی و عرضی روسازی و کنترل دقیق آن با ابزارهای پیشرفته موجود نقشه برداری و اجرای دقیق آسفالت با دستگاههای به روزتر و دقیق تر باعث حل مشکل ایجاد خرابی در آسفالت ناشی از یخبندان خواهد شد.

 

/در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانت دار باشیم/