Menu Close Menu
یادداشت میهمان

پیشنهادهایی برای کاهش میزان خرابی آسفالت معابر پس از یخبندان زمستانی

پیشنهادهایی برای کاهش میزان خرابی آسفالت معابر پس از یخبندان زمستانی

استفاده از طرح اختلاط مناسب  با مقدار و نوع قیر مناسب و مقدار مصالح ریزدانه مناسب با شریط جوی و دقت در اجرای شیب طولی و عرضی روسازی و کنترل دقیق آن با ابزارهای پیشرفته موجود نقشه برداری و اجرای دقیق آسفالت با دستگاههای به روزتر و دقیق تر باعث حل مشکل ایجاد خرابی در آسفالت ناشی از یخبندان خواهد شد.

عباسعلی پورمحمد

 

با توجه به سردسیر بودن شهر اردبیل و وجود عامل برف و یخبندان در فصل زمستان در شهر اردبیل همواره بعد از فصل زمستان و شروع فصل بهار شاهد خرابی آسفالت معابر و ایجاد چاله و متعاقب آن اجرای عملیات لکه گیری و چاله پرکنی در معابر سطح شهر هستیم . جهت جلوگیری از این مشکل که باعث ایجاد هزینه به شهرداری گردیده و در صورت عدم مرتفع نمودن مشکل باعث ایجاد مشکل در تردد خودروها و آسیب به خودروها می گردد به بررسی آن و نحوه مرتفع نمودن آن می پردازیم.

     بطور خاص علل بوجود آمدن خرابی در آسفالت و ایجاد چاله بعد از فصل سرما و یخبندان بشرح ذیل خلاصه می گردد:

1 – بالا بودن میزان رطوبت مصالح زیر آسفالت در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار و در نتیجه کاهش مقاومت مصالح زیر آسفالت

2 – کافی نبودن مقدار قیر مصرفی در مخلوط آسفالتی

3 – عدم استفاده از قیر مناسب با توجه به شرایط جوی موجود

4 – مصرف خیلی زیاد یا خیلی کم مصالح ریزدانه در مخلوط آسفالتی

5 – عدم وجود سیستم زهکشی مناسب در سطح روسازی

     هر یک از عوامل فوق الذکر بصورت موضعی در برخی نقاط سطح روسازی آسفالتی باعث بروز ترک در آسفالت گردیده و باعث نشت آب به زیر آسفالت می گردد که این موضوع باعث افزایش رطوبت مصالح روسازی زیر آسفالت گردیده و متعاقب آن با کاهش دما در هوای سرد و یخبندان مصالح مذکور و آسفالت می گردد. سپس با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا و رفع یخ زدگی مصالح زیر آسفالت که قبلا متورم گردیده بود از تراکم و مقاومت مصالح کاسته شده و با قرار گرفتن خودرو روی آن در اثر تردد دچار نشست و خرابی روسازی و آسفالت گردیده و با توجه به موضعی بودن این مسئله خرابی در برخی نقاط بصورت چاله اتفاق می افتد . البته ممکن است ایجاد خرابی بصورت کلی هم اتفاق بیفتد.

     با توجه به موارد فوق الذکر جهت حل این مشکل استفاده از طرح اختلاط مناسب  با مقدار و نوع قیر مناسب و مقدار مصالح ریزدانه مناسب با شریط جوی و دقت در اجرای شیب طولی و عرضی روسازی و کنترل دقیق آن با ابزارهای پیشرفته موجود نقشه برداری و اجرای دقیق آسفالت با دستگاههای به روزتر و دقیق تر باعث حل مشکل ایجاد خرابی در آسفالت ناشی از یخبندان خواهد شد.

 

/در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانت دار باشیم/

 

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران