Menu Close Menu
۵ نقش به یادماندنی از کارنامه بازیگری فریماه فرجامی

زیبایی ربوده شده!

زیبایی ربوده شده!

آفاق" در فیلم "نرگس" ساخته  رخشان بنی اعتماد یک تلف شده به تمام معنا بود ، درست مثل خود فرجامی. این فیلم که یک سال بعد از "پرده آخر" به روی پرده رفت تا یکی از نخستین مثلث های عشقی در سینمای پس از انقلاب را شاهد باشیم تا سینمای ایران سرمست از پیدا کردن جایگزینی مناسب برای "تسلیمی"، برای مدتی کوتاه هم که شده فقدان او را حس نکند.

سی روز آنلاین/ حمید رستمی:

 

۱- "فریماه فرجامی" یکی از افسوس های بازیگری زن در سینمای بعد از انقلاب بود. بازیگری که در ۵۰ سالگی و در اوج پختگی هنری به طور کامل از سینما حذف شد تا کل زمان حضورش در سینمای ایران به بیست سال هم نکشد. او بهترین نقش سالهای بازیگری اش را در فیلم "پرده آخر" ساخته  واروژ_کریم مسیحی در سال ۶۹ ایفا  نمود تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم فجر کسب نماید . او در این فیلم  به نقش "فروغ الزمان" ظاهر شد‌. زنی جوان که بعد از فوت همسرش، اموال او را به ارث برده، ولی خواهر و برادر همسرش از این امر خرسند نیستند و برای بیرون آوردن این میراث از چنگ اش، طی یک نقشه پیچیده و بازسازی دیگرگون اتفاقات قدیمی قصد مجنون کردنش را دارند. "فرجامی" نقشی بسیار سخت و درونی را که پیش از او فقط از عهده بازیگری چون سوسن تسلیمی بر می آمد، با قدرت تمام جان بخشید تا خود را به عنوان یکی از نخستین ستاره های سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب معرفی کند و همین امر باعث شد که سیستم ضد ستاره دهه شصت بیکار نماند و این بازیگر مستعد در همه زمینه ها، از جهات مختلف آماج حملات ریز و درشت قرار گیرد و حاشیه های مختلفی بر سر راه زندگی هنری و شخصی اش قرار گرفته و روند نابودی اش را تسریع نماید.

 

۲- "آفاق" در فیلم "نرگس" ساخته  رخشان بنی اعتماد یک تلف شده به تمام معنا بود ، درست مثل خود فرجامی. این فیلم که یک سال بعد از "پرده آخر" به روی پرده رفت تا یکی از نخستین مثلث های عشقی در سینمای پس از انقلاب را شاهد باشیم تا سینمای ایران سرمست از پیدا کردن جایگزینی مناسب برای "تسلیمی"، برای مدتی کوتاه هم که شده فقدان او را حس نکند.
" آفاق" یک زن نه چندان خوشنام که از کودکی سرپرستی عادل ( ابوالفضل پورعرب ) را برعهده داشته و بعدها به عقد او در آمده حالا با ورود دختری جوان به اسم "نرگس" ( عاطفه رضوی ) به زندگی "عادل" دچار شرایط حساسی شده و چون سدی در مسیر ازدواج عادل با نرگس قرار گرفته است. او وقتی وجودش را اضافی می بیند، خود را کنار کشیده و در صحنه پایانی طی یک تصادف دلخراش کشته می شود تا به نوعی هم از زندگی "عادل" حذف شود هم پروژه حذف شدنش از سینمای ایران کلید بخورد.

۳- "مونس" در  فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی یکی از دشوارترین نقش های سینمایی برای بازیگران زن بود، که فریماه با شجاعت تمام آن را قبول و به نحو احسن اجرا کرد.زنی رنج کشیده و فراری که صحنه کچل شدنش به جرم داشتن بیماری تیفوس در این فیلم ، از بیادماندنی ترین صحنه های سینمایی است. او به همراه  امین تارخ نقش یک زوج یهودی را بازی می کردند که در تهران دهه ۳۰ به واسطه فشارهای سیاسی - اجتماعی قصد عزیمت به سرزمین موعود را دارند و در این مسیر با اتفاقات ریز و درشت و دردناکی مواجه می‌شوند.

 ۴- "فرجامی" فیلم  مادر را در سال ۶۸ بازی کرد. یک سال پس از "سرب" و یک سال قبل از "پرده آخر" .  او در این فیلم در دو نقش "ماه منیر" و "جوانی مادر" ظاهر شد که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از  جشنواره فجر گردید. "ماه منیر" دختری زیبا از خانواده یی اصیل و سنتی بود که در ازدواج خود شکست خورده و دچار بحران های روحی - روانی بسیار شده بود و تنها عضو خانواده محسوب می‌گردید که می‌توانست با غلامرضای مجنون، همذات پنداری کرده و همبازی دیوانگی هایش باشد. صحنه ماشین سواری فرضی اشان در زیرزمین خانه و نشانه هایی که از یک دختر شاد و شنگول داشت، مرثیه ای تمام عیار برای یک زن شکست خورده می توانست باشد.
 ۵ - "خط قرمز" ساخته "مسعود کیمیایی" در کل فیلم مهجور و کمتر دیده شده یی ست که در سال ۶۰ ساخته شد و بعدها به دلایل مشکل حجاب بازیگران زن توقیف گردید. این دومین حضور سینمایی "فرجامی" ، بعد از فیلم "گفت هر سه نفرشان" تلقی می گردید. "لاله " دختری زیبا و امروزی از خانواده یی اصیل - که بعدها تبدیل به شمایل بازیگری فرجامی شد- با فردی به اسم "امانی" ازدواج می کند. شب ازدواج مصادف است با شلوغیهای بحبوحه انقلاب و رفتار مشکوک امانی و ترک شبانه خانه، باعث کنجکاوی عروس شده و او در می یابد که داماد یکی از ماموران عالی‌رتبه ساواک بوده است.
روند فروپاشی "لاله" نخستین تمرین های بازیگری فرجامی در نقش زنان حیران و سرگردان در بین واقعیات و فرضیات بود که بعدها به کرات تکرار شد و نمونه کامل تر آن در فیلم "پرده آخر" به نمایش در آمد.


/در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانتدار منبع انتشارباشیم/ 

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران