Menu Close Menu
تحلیلی بر عمکلرد نمایندگان در خصوص بودجه راههای شریانی استان

بودجه‌ای ۲ برابر ۴۰ سال گذشته

بودجه‌ای 2 برابر 40 سال گذشته

در دو سال گذشته جهش گسترده در بودجه راههای شریانی اتفاق افتاده است آن هم در سالهایی که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و نفتی مواجه بوده است و انقباضی‌ترین بودجه بعد انقلاب در حال اجرا است. کسانی که در دوران فروش 120 دلاری نفت و بیشترین منابع ارزی در کشور، با بی‌توجهی فرصت سوزی نموده‌اند اکنون بایستی در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند.

دکتر عادل قربانی/ هیات علمی دانشگاه:

هـر پـروژه در حـوزه راه، طی فرایندی از قبیل مطالعات امکان‌سنجی و دفاع و چانه‌زنی در وزارت راه و نهایتا چانه‌زنی نمایندگان وارد پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور می‌شود. در واقع هر پروژه راهی تا زمانی که وارد پیوست یک قانون بودجه نشود، عملاً بعنوان پروژه دارای اعتبار قابل تاکید و مستمر نخواهد بود. بنابراین شرط وجود یک پروژه در نظام بودجه ریزی ایران ورود آن در پیوست یک قانون بودجه کشور می باشد. که اصطلاحاً گفته می‌شود پروژه دارای ردیف ملی است. بنابراین در این تحلیل بر مبنایی این شاخص که چه میزان از راههای استان بر حسب کیلومتر دارای ردیف ملی بوده‌اند؛ بعنوان مهمترین معیار عملکرد نمایندگان در حوزه راه مورد توجه بوده است.
تا سال 96
تا سال 96 کل راههای شریانی استان که دارای ردیف بودجه ملی بوده اند یعنی در پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور منتظر دریافت اعتبار ملی بوده‌اند حدود 250 کیلومتر بوده است.  بررسی وضعیت کمی راههای شریانی استان نشان از آن دارد که استان اردبیل در این حوزه جز استان های توسعه نیافته کشور تلقی می‌شود. بطوریکه در سال 96 کل اعتبار ملی اختصاص یافته حدود 16 میلیارد تومان بوده است. بی‌توجهی در این حوزه در طول سالیان متمادی آن هم در حالی که بیش از 4 سال یک اردبیلی وزیر مستقیم این حوزه بود جای تامل داشت؛ بطوریکه نمایندگان دوره دهم مجلس که در سال اول نمایندگی خود تمام توان و تلاش خود در راه‌اندازی پروژه معلق مانده راه آهن اردبیل گذاشته بودند. از سال 97 توجه به این حوزه را به اولویت مهم دیگری برای توسعه زیرساختی در استان قرار دادند.
سال 97
سال 97 نقطه عطف بودجه ای در حوزه راههای شریانی استان می‌باشد. بطوریکه اضافه شدن مسیرهای مهمی نظیر بهسازی و دوبانده شدن مسیر اردبیل – سرچم و بهسازی و دوبانده شدن و تعریض مسیر اردبیل – آستارا به پیوست شماره یک قانون بودجه 97از نمونه‌های اصلی تلقی می‌شود. بطوریکه فقط در سال 97حدود 320 کیلومتر به راههای شریانی دارای ردیف ملی استان اضافه گردید. علیرغم بودجه مصوب 70 میلیاردی برای سال 97، میزان تخصیص حدود 90 میلیارد تومان بوده است. که نشان از جهشی قابل توجه در این سال داشته است. بطوریکه فقط در سال 97 میزان راههای شریانی دارای ردیف ملی بصورت معنی‌داری بیشتر از میزان آن در 40 سال گذشته بوده است. که مهمترین عامل آن اجماع بین نمایندگان و مسئولان حوزه راه استان و حضور موثر نمایندگان استان در کمیسیون‌های بودجه و تلفیق و عمران که زمینه چانه‌زنی گسترده را فراهم آورده بود می باشد.
سال 98
در سال 98، نیز 130 الی 140 کیلومتر دیگر بر میزان راههای شریانی دارای ردیف بودجه ملی اضافه گردید. میزان اعتبار برای این سال 160 میلیارد تومان تصویب شد. بررسی روند بودجه در حوزه راههای شریانی استان نشان از آن دارد که در کل از سال 96 تا سال 98 میزان راههای دارای ردیف بودجه ملی از 250 کیلومتر به 750 کیلومتر افزایش یافته است یعنی عملکرد در دو سال گذشته حدود دوبرابر کل عملکرد در 40 سال گذشته بوده است. همچنین اعتبار مصوب در حوزه راه نیز از مقدار 16 میلیارد تومان به 160 میلیارد تومان افزایش یافته است که نشان از 10 برابر شدن آن دارد. در واقع می‌توان گفت که در دو سال گذشته جهش گسترده در بودجه راههای شریانی اتفاق افتاده است آن هم در سالهایی که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و نفتی مواجه بوده است و انقباضی‌ترین بودجه بعد انقلاب در حال اجرا است. کسانی که در دوران فروش 120 دلاری نفت و بیشترین منابع ارزی در کشور، با بی‌توجهی فرصت سوزی نموده‌اند اکنون بایستی در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند.

 

/در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانتدار منبع انتشارباشیم/ 

 

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران