شناسه : ۴۴۱ ۴۸۵۴ بازدید ۰ پسند ۰ دیدگاه علاقه مندم چــاپ برگه ۱۳۹۷/۱۲/۰۲ | ۲۱:۰۱:۲۹ چگونه گفتمان اسحاقی، رهیافت نگاه رنگین کمانی در فرهنگ و هنر را شکل داد؟ مدیر فرهنگی شش دانگ «گفتمان اسحاقی» در مقوله فرهنگ وهنر به شیوهای است که نگاه بنیادین و ریشهای به آن دارد. در این مورد حتی منتقدین سفت و سخت او هم متفقالقول هستند؛ اما عمده مشکل او در این است که اهل دمیدن در بوق و سرنا و پروپاگاندا بازی نیست. برگزاری ۱۲رویداد بین المللی و ملی طی همین امسال با نگاهی رنگین کمانی از روزهایی پرکار در حوزه فرهنگ و هنر دارد. شاید برخی به عمد نمی خواهند این موارد را ببیند! سی روز آنلاین/ مهدی جهاندیده: تقریبا پنج سال پیش و در چنین روزهایی بود که نسیم اعتدال به کوچه باغ فرهنگ رسید. سید ناصر اسحاقی گزینهای بود که خارج از دایره سیاسی و بر پایه اصالت و ریشهای که در فرهنگ داشت، شخص ایدهآل علی جنتی برای اردبیل شد. در سال 92،حکایت فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، تصویری از کشتی به گل نشستهای بود که هر چند مدعی برای سکانداری کم نداشت؛ اما همه در خلوت بر این واقف بودند که اسحاقی همان ناخدایی است که میتواند کشتی و کشتینشینان را به سرمنزل برساند و چنین هم شد. حال و روز فرهنگ و ارشاد اردبیل این روزها در برههای از توسعه است که اگر خوشی زیر دل اهالی کوچه باغ فرهنگ و هنر نزند، همان اتوپیایی که از قدیمالایام در خیال داشتند را دست یافتنیتر خواهند دید. اسحاقی اهل محافظهکاری در مقوله فرهنگ نیست و با زدودن نگاههای رادیکالی به فرهنگ، تغییراتی اساسی در شاکله فرهنگ و ارشاد داده شکل داد. همین رویکرد شاید به کام طیفی که نگاهی خشک و سنتی به فرهنگ دارند شیرین نیاید وخرده ایرادهایی بر امور بگیرند. داستان سید ناصر اسحاقی «روایت مدیری شش دانگ» است که منتقدانش با کلیگویی محض در صدد به چالش کشیدن او هستند. آنچه که اسحاقی حضور آنها را نیز فرصتی در مسیر چکشکاری رویکردها و صیقل دادن آنها میداند. اسحاقی به خوبی نشان داده که «اصالت فرهنگی» او چقدر کمک حال پیشبرد سیاستها و پلنهای دولت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است. از طرفی چنان در گفتمان اعتدال ثابت قدم و محکم ظاهر شده که همه وزرای ارشاد روحانی از علی جنتی گرفته تا صالحی از اردبیل دغدغه و استرسی نداشته باشند. اینکه در پنج سال گذشته کنسرتی در اردبیل لغو نشده و سلایق موسیقیایی اردبیلیها تامین نظر شده، کم دستاوردی نیست که به همین راحتی و با گذری سطحی از کنارش عبور کرد. در همین چند ده کیلومتر آنطرفتر در رشت و تبریز اعمال فشار گروهها و جریانهای مخالف با اجرای صحنهای موسیقی پای ثابت کنسرتها بوده و متولیان آن همیشه «دلهره کشنده لغو در دقیقه نود» را داشتهاند و بارها هم شده که فشار آنطرفیها بر ارشادیها چربیده است. «هنر دیپلماسی اسحاقی» در تحقق این مهم ستودنی و البته مثالزدنی هم است. از این منظر شاید هر شخص دیگری به جای اسحاقی در مسند ارشاد میبود، همان سال اول میدان را به منتقدان اجرای موسیقی صحنهای واگذار میکرد. اما موسیقی همه امر نیست؛ سینماهای اردبیل جان تازهای گرفته است و سالنهای سینما چنان پر میشود که سینماهای اردبیل در دهه چهل و پنجاه را تداعی میکند. واقعیت امر اینکه اسحاقی در آشتی اردبیلیها با سینما و رونق افزایی گیشهها همان کاری را کرد که خیلیها پیش از او خواسته بودند؛ اما ممکن نشده بود. «اقتصاد و تئاتر» در اردبیل، دو مقوله در پارادوکس و تضاد هم بودند. اما گفتمانی که اسحاقی در حوزه تئاتر پیش گرفت، در همین شهر اردبیل پای بیش از ۷۰ هزار نفر را به سالنهای تئاتر باز کرد و همین تماشاگران تضمین کننده موفقیت اقتصادی تئاتر شدند. البته این همه ره توشه پنج ساله او نیست. او ساختار خشک و بیروح اداره فرهنگ و ارشاد را نیز احیا کرده و یک همگرایی را شکل داده که دغدغه توسعه فرهنگی اولویت اول و آخرشان است. شاید همین عدم همراهی بدنه با مدیر در سنوات پیشین، پاشنه آشیل فرهنگ و ارشاد اردبیل بود. «گفتمان اسحاقی» در مقوله فرهنگ وهنر به شیوهای است که نگاه بنیادین و ریشهای به آن دارد. در این مورد حتی منتقدین سفت و سخت او هم متفقالقول هستند؛ اما عمده مشکل او در این است که اهل دمیدن در بوق و سرنا و پروپاگاندا بازی نیست. برگزاری ۱۲رویداد بین المللی و ملی طی همین امسال با نگاهی رنگین کمانی از روزهایی پرکار در حوزه فرهنگ و هنر دارد. شاید برخی به عمد نمی خواهند این موارد را ببیند! اسحاقی بر باورهای فرهنگی خودش پایبند است و معتقد بر اینکه کم کاری و بیراهه رفتن در حوزه فرهنگ و هنر چیزی نیست که با «استراتژی پوپولیستی» و یک سری کارهای سطحی بشود رفع و رجوعاش کرد. شاید همین ادبیات او باب مذاق طیف و گروههای پوپولیسمگرا نباشد، اما در نگاه اسحاقی حوزه فرهنگ هنر نه جایی برای کم کاری و خیانت دارد و نه با فریب و آدرس غلط دادن میتوان مسیر فرهنگی را شکل داد. اسحاقی همان اشل استانی سیاستهای فرهنگی دولت روحانی در اردبیل است و در جاهایی خیلی بیشتر و بهتر از سینهچاکها از گفتمان اعتدال آنهم در نه در محافل دو نفره، بلکه در پشت تریبون و علنی دفاع کرده است. چنین «مدیر شش دانگی» برای اردبیل و گفتمان فرهنگی اعتدال سرمایه ارزشمندی است. /در بازنشر این نوشتار از سی روز آنلاین امانتدار منبع انتشارباشیم/ برچسبها : سید ناصر اسحاقی فرهنگ و ارشاد اردبیل مهدی جهاندیده سینمای اردبیل سی روز آنلاین تئاتر اردبیل اشتراک گذاری لینک کوتاه اشتراک در شبکه های مجازی