Menu Close Menu
چگونه رویکرد سمای اردبیل در حوزه آموزش به استراتژی «پیشرو» ارتقا یافت؟

سما یک گام جلوتر

سما یک گام جلوتر

دکتر منظری توکلی در جریان سفر به اردبیل  از یک رویکرد جدید در سما سخن گفت که می کوشد علاوه بر فرهنگ‌سازی در باب اشتغال، به صورت جدی و میدانی درگیر مسئله اشتغال هم بشود. آنچه که به گفته وی سما را بیشتر در باب آموزش های مهارتی و تربیت تکنسین ماهر وارد خواهد کرد. همین استراتژی افق تحصیل دانشجو در سما را ترسیم و تعریف می کند و به دیگر سخن دانشجو پس از اتمام تحصیلات در بازار اشتغال ناتوان و سرخورده نشان نخواهد داد. 

سی روز آنلاین:
سال 70 بود که دانشگاه آزاد اسلامی ایده سازمان سما را روی میز اجرا برد. سما خیلی سریعتر از آنچه که پیش بینی می شد، پا گرفت و آنقدر شاخص های آموزشی آن برای دانش آموزان ارتقا یافته نشان داد که سما در سطح مدارس ایران  به یک برند آموزشی و الگو مطرح شد. ضریب نفوذ سما در شهرهای ایران رشد سریعی داشت و اگر امروز نزدیک به 700 مجتمع آموزشی با تیتر سما خدمات آموزشی برای دانش آموزان را ارائه می دهد؛ نشان از دربرگیری و اعتماد مردم برای تحصیل در سماست.

اما افق سما محدود به مدارس نشده است. در اواسط دهه 80 بود که سما در دوره های فنی و حرفه ای دانشجو پذیرفت. به عبارتی  بار تربیت دانشجوی مهارت دیده در دانشگاه آزاد به سما واگذار شد.سما تنها سازمان تابعه دانشگاه آزاد محسوب می شود و به نوعی اشل سیاست های آموزشی آن در انطباق با دانشگاه آزاد قرار دارد. سما در سیاست های راهبردی خود به مقوله اشتغال توجه ویژه ای دارد و بر این اساس آموزش در سطوح آموزشکده های فنی و حرفه ای خود را تغریف کرده است. پلنی راهگشا که به نظر می رسد تا حدود زیادی گره از کلاف درهم تنیده دغدغه اشتغال پس از تحصیل دانشجویان سما را بگشاید.

 دکتر منظری توکلی در جریان سفر به اردبیل  از یک رویکرد جدید در سما سخن گفت که می کوشد علاوه بر فرهنگ‌سازی در باب اشتغال، به صورت جدی و میدانی درگیر مسئله اشتغال هم بشود. آنچه که به گفته وی سما را بیشتر در باب آموزش های مهارتی و تربیت تکنسین ماهر وارد خواهد کرد. همین استراتژی افق تحصیل دانشجو در سما را ترسیم و تعریف می کند و به دیگر سخن دانشجو پس از اتمام تحصیلات در بازار اشتغال ناتوان و سرخورده نشان نخواهد داد. پیشبرد این پلن در اردبیل هم به نظر نمی رسد کار سختی باشد. دکتر منظری مجموعه سمای اردبیل را از واحدهای پیشرو در سطح کشور می داند و این یعنی فضا برای تحصیل مهارت در آن کم عیب و نقص است.

نباید فراموش کرد که اردبیل بیش از 60 هزار نقر فارغ التحصیل دانشگاهی جویای کار دارد و اگر این رقم را با تعداد جمعیت این استان بسنجیم، سهم هر خانواده اردبیلی از سبد بیکاران فارغ التحصیل یک نفر را شامل می شود. در چنین فضایی شاید نقش کاتالیزوری سما در خروجی دانشجویانی که در بازار کار می توانند موفق عمل کنند، کم دستاوردی نیست و نمی شود به به آن بی تفاوت بود.  

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران